משחקים לגיל הרך במחשב – קריטריונים לאפקטיביות
משחקים לגיל הרך במחשב הן חלק מהתפתחות עולם המחשוב ומשחקי המחשב וזו גם משפיעה גם על עולם הלמידה.
במשחק ממוחשב יש פונקציות רבות שהופכות את חוויית ההנאה מהמשחק ללמידה.
במשחקי מחשב מסוימים יש את האפשרות לספק לילדינו כלים שיעזרו להם בהבנה עמוקה ומשמעותית של התכנים המוצגים ובפיתוח היכולת לבנות צעדי אסטרטגיה נכונה לפתרון בעיות תוך הגעה למטרה.
באמצעות אמצעי הטכנולוגיה בת ימינו, נוכל ליצור משחקים לגיל הרך במחשב ובו עולם שלם של למידה.
נוכל להשתמש בפלטפורמה של משחקי מחשב וירטואליים ובטכנולוגיות אינטראקטיביות ולספק אין ספור הזדמנויות ליצירת סביבת למידה שמערבת באופן אקטיבי ילדים.
חשוב מאוד להיות ערים לכך שלא כל משחק מחשב לילדים הוא גם משחק חינוכי שמטרתו ליצור למידה ולפתח כישורים.
להן, מספר קריטריונים שיעזרו לנו ההורים לבחון האם משחק למידה כלשהו עשוי להיות מתאים ואפקטיבי עבור ילדינו.
קריטריונים לפיתוח אפקטיבי של משחקים לגיל הרך במחשב:
- הנאה וחוויה– היתרון המרכזי בלמידה דרך משחק הוא ההנאה מהחוויה ולכן חשוב שהמשחק יהיה מעניין, מהנה ומאתגר.
- שילוב חושים – גיוון ושילוב של חושי השמיעה, הראייה, פתוח הקואורדינציה, יחד עם יצירתיות פעילה, גירוי יצר הסקרנות, הדמיון והמחשבה. כל אלה יחד יפיקו אצל המשתמש למידה אידאלית.
- אתגר במינון נכון– המשימות במשחק אמורות לאתגר את המשתמש, אך בצורה מתאימה ליכולות ולעניין אצל קהל היעד. רמת הקושי צריכה להוות אתגר להתקדם וללמוד, אבל אסור שתגרום לכישלון משתק.
- רלוונטיות – משחקים לגיל הרך במחשב צריכים להיות מותאמים למטרות הלמידה ולתכניה ולהיות עם תוכן ברור ומתאים להווי הלומדים מהם.
- התאמה לקהל היעד – תכנים ופעילויות המשחק צריכים להתאים לילדים במאפיינים שונים: גיל, רמת הידע, כישורים, סף דרגת קושי וכדומה.
- פשטות – חוקי המשחק והוראות ההפעלה צריכים להיות פשוטים וקלים למעקב. כך הם יותירו יותר זמן להתמקדות בחוויה ובתכנים ולא בניסיון להבין את חוקי המשחק.
משחקים לגיל הרך במחשב ראויים עיקר משימתם היא לרכז תכנים לימודיים קיימים ולמצוא פתרונות חדשניים, להציג אותם, על מנת לעודד את ילדכם לרכוש את הידע המתאים לקבוצת בני גילם באופן האטרקטיבי ביותר.
משחקים לגיל הרך במחשב שמכילים מגוון עולמות תוכן מבטיח שילדכם יוכלו לשחק ולהתנסות בלמידה חווייתית, ובמקביל לרכוש ידע בנושאים שונים תוך שילוב של הנאה.
לסיכום, למידה משמעותית מתבססת על תהליך המערב אלמנטים חווייתיים, רגשיים, התנסותיים וענייניים לעולם הפנימי של הלומד.
בתהליכי למידה אלו העיבוד הקוגניטיבי נעשה בעקיפין ובאמצעותם ניתן להגביר את תוצרי הלמידה והסיפוק.
לימודיסק, משחקים לגיל הרך במחשב – התנסו ותהנו.